tirsdag 5. september 2017

Pitabrød




I dag bakte jeg pitabrød for første gang, det var utrolig enkelt og rask og det blir nok aldri mer kjøpepita hvis formen på bakstekjerringa bare holder seg

Oppskrift fant jeg på Trines matblogg. Jeg gjorde litt om på den for å få den til å passe mitt matskap og min mage.. Normalt bruker man melk i dem, men det har vi sjelden i hus så jeg satset på at de ville bli bra med vann også og siden jeg ikke tåler hvetemel ble det speltmel

400 gr speltmel

15 gram tørrgjær (ca 1/4 pose)

3 dl lunka vann

1 ts salt

1 ss smør

Eltet godt i eltemaskin

Hevet i bakebollen 15-20 min

Delte deigen i 8 emner og kjevlet på melet bakebord



Og så skal de stekes i stekeovn på bakeplate og maks varme til de blåser seg opp 2-4 min på hver side

Jeg stekte dem på stein i ovnen i 2 min på hver side



De ble kjempegode, skal fryse de som ikke ble spist og satser på at de blir like gode som andre fryste pita når de varmes opp i ogn



Nam!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...