onsdag 1. november 2017

Knekkebrød av surdeig

Jeg er i gang med surdeigsbakst igjen etter noen måneders giddalause

Formen er endelig bedre etter at influensa slo meg sånn ut at jeg havna lenger ned i godstolen enn jeg har vært på ei stund

Surdeigskulturen min, Deiana VII, bobler villig på benken og i forgårs satte jeg to deiger, en til knekkebrød og en til brød

Knekkebrøddeigen har stått på benken siden og er blitt luftig, sur og god. I morges var det fram med kjevle og slik ble det en stabel fine rustikke knekkebrød av

Jeg gjorde som følger:

Hadde 3 ss surdeigskultur i en bakebolle

Blanda inn 2,5 dl lunka vann

(I oppskriften jeg fant på oppskrift.klikk.no står det

3 dl sammalt grovt spelt

3 dl spelt

4 dl sammalt fint spelt)

Men det hadde ikke jeg, så jeg brukte:

3 dl sammalt spelt

3 dl klemt spelt (som er vanligst å bruke til strøssel oppå brøda, jada, man tager hva man haver)

4 dl emmer

1 ts salt

Så blandet jeg det godt sammen, dekket bollen med plastlokk og lot deigen stå på kjøkkenbenken til nå

Delte deigen opp i 8 emner som jeg kjevla ut til de var på størrelse med en frokosttallerken, kunne jo lagt en tallerken oppå og skjært rundt, men jeg er lat og lot det være

Hullet stakk jeg ut med en bruskork da knekkebrøda lå på steikeplata (og neste gang skal jeg bruke en litt større kork)

200° i 8-10-12 minutt

Nå gleder jeg meg til lunsj

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...